ΠΑΡΑΣΧΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΠΑΡΑΣΧΑΚΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΝΕΥΤΩΝΑ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ ΝΕΥΤΩΝΑ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ – ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Ονοματεπώνυμο:………………………………………Τάξη:……….
Να συμπληρωθούν οι παρακάτω προτάσεις έτσι ώστε να είναι επιστημονικά ορθές.
1. Ένα τέλεια λείο αντικείμενο σε μια επίσης ………… λεία οριζόντια επιφά-
νεια θα μπορούσε να κινείται επ΄……………… σε …………….. γραμμή.
Τον ισχυρισμό αυτό ανέπτυξε ο ………………… .
2. Ένα σώμα συνεχίζει να παραμένει ακίνητο ή να κινείται …………… και
ομαλά , εφ’ όσον δεν ασκείται σε αυτό ……………. ή η συνισταμένη
…………….. που ασκείται πάνω του είναι …………….. . Η πρόταση αυτή
αποτελεί τον …………… νόμο του Νεύτωνα.
3. Αδράνεια λέγεται η τάση των σωμάτων να ……………….. σε οποιαδήποτε
μεταβολή της ……………….. τους κατάστασης (ταχύτητας).
4. Ένα σώμα που θεωρείται υλικό σημείο, ισορροπεί όταν είναι ………………
ή όταν κινείται με …………… ταχύτητα.
5. Συμβολικά η συνθήκη ισορροπίας υλικού σημείου γράφεται: ………………..
6. Όσο μεγαλύτερη είναι η δύναμη που ασκείται σε ένα σώμα σταθερής μάζας
τόσο ……………. και τόσο πιο ……………… μεταβάλλεται η ταχύτητα του.
7. Όσο ………………….. είναι η μάζα ενός σώματος, τόσο μικρότερη θα είναι
η μεταβολή της ταχύτητας που προκαλείται απ’ την ίδια δύναμη εφ’ όσον
αυτή ασκείται για το ίδιο χρονικό διάστημα.
8. Η μάζα ενός σώματος είναι το …………… της αδράνειας του, δηλαδή της
…………………. που παρουσιάζει το σώμα στη …………….. της κινητικής
του κατάστασης.
9. Η μάζα ενός σώματος παραμένει η ……… σε όποιο σημείο του σύμπαντος
και να βρεθεί το σώμα. Το βάρος του όμως ……………… .
10.Η μάζα m και το βάρος w ενός σώματος συνδέονται με την σχέση: w=…….
11.Σε κάθε τόπο το πηλίκο του βάρους ενός σώματος προς την μάζα του είναι
…………… και …………. για όλα τα σώματα.
12.Όταν ένα σώμα ασκεί δύναμη σ’ ένα άλλο σώμα (δράση), τότε και το δευ-
τερο σώμα ασκεί ………….. ίσου ………… και ………….. κατεύθυνσης στο
πρώτο (……………..).
13.Σε κάθε …………….. αντιστοιχεί πάντα μία …………… αντίδραση.
14.Οι δυνάμεις δράση και αντίδραση δεν ασκούνται ποτέ στο ………… σώμα.
15.Οι δυνάμεις δράσης – αντίδρασης εμφανίζονται σε ………………σώματα.
Επομένως δεν έχει νόημα να μιλάμε για τη ……………………. τους.
16.Οι δυνάμεις δράσης – αντίδρασης ………. αλληλοεξουδετερώνονται.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Ένα μηχανάκι έχει μάζα m= 80 Kg. Πόσο είναι το βάρος του σε ένα τόπο
όπου η επιτάχυνση της βαρύτητας είναι g=10 m/s2.
2. Το σώμα Α σε ένα τόπο έχει τριπλάσιο βάρος από το σώμα Β.
(α) Αυτή η σχέση μεταξύ των βαρών Α και Β θα ισχύει σε κάθε τόπο;Γιατί;
(β) Ποια η σχέση των μαζών των δύο σωμάτων;
3. Κάποιος ισχυρίζεται ότι ένα σώμα με διπλάσια μάζα από ένα άλλο
έχει και διπλάσια αδράνεια από αυτό. Έχει δίκιο ή άδικο και γιατί;
4. Ένα μηχανάκι τράκαρε με ένα φορτηγό. Μεγαλύτερη δύναμη δέχτηκε
το μηχανάκι ή το φορτηγό; Να δικαιολογήσετε την άποψη σας.
5. Να αναφέρεται τρεις σημαντικές διαφορές μεταξύ μάζας και βάρους.
Αγαπητά παιδιά.
Αυτό είναι το δεύτερο φυλλάδιο με ασκήσεις που ανεβάζω και με αυτό κλείνει η επανάληψη στις δυνάμεις. Πιστεύω να ασχοληθείτε με αυτό μέχρι και την Μ. Εβδομάδα. Εάν υπάρξει παράταση του κλεισίματος το επόμενο μάθημα που θα αναφέρεται στην πίεση θα ανέβει την επόμενη εβδομάδα μετά το Πάσχα.
Παράκληση οι απαντήσεις για όσους χρησιμοποιούν τα e-class και e-me να στέλνονται μέσα από τις αντίστοιχες εφαρμογές, ενώ όσοι χρησιμοποιούν το blog του σχολείου οι απαντήσεις κανονικά στο email του σχολείου.
ΕΥΧΟΜΑΙ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ
ΠΑΡΑΣΧΑΚΗΣ Ν.
ΠΕ04.01
ΘΕΩΡΙΑ
Οι δυνάμεις προκαλούν μεταβολή στην ταχύτητα των σωμάτων στα οποία ασκούνται.
Οι δυνάμεις προκαλούν παραμόρφωση των σωμάτων στα οποία ασκούνται.
Άρα δύναμη είναι η αιτία που μπορεί να προκαλέσει αλλαγή στην
κίνηση των σωμάτων ή την παραμόρφωση τους.
Κατηγορίες δυνάμεων
Πότε ένα σώμα ασκεί δύναμη σ' ένα άλλο; Πώς μπορούμε να γνωρίζουμε τις
δυνάμεις που ασκούνται σ’ ένα σώμα;
Για να απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα, κατατάσσουμε τις δυνάμεις
σε δυο κατηγορίες. Δυνάμεις που ασκούνται κατά την επαφή δύο σωμάτων
(δυνάμεις επαφής) και δυνάμεις που ασκούνται από απόσταση.
Δυνάμεις που ασκούνται από απόσταση είναι:
- Η βαρυτική δύναμη
- Οι ηλεκτρικές δυνάμεις και
3) οι μαγνητικές δυνάμεις.
Μέτρηση της δύναμης
Σύμφωνα με το συμπέρασμα που είχε ήδη διατυπώσει τον 17ο αιώνα ο Άγγλος
Η επιμήκυνση ενός ελατηρίου είναι ανάλογη με τη δύναμη που ασκείται σ'
Την παραπάνω ιδιότητα των ελατηρίων την εκμεταλλευόμαστε στην κατασκευή οργάνων μέτρησης δυνάμεων: των δυναμόμετρων .
Η μονάδα δύναμης στο Διεθνές Σύστημα Μονάδων (S.I.) ονομάζεται 1 Ν (Newton-
Νιούτον)
Ο διανυσματικός χαρακτήρας της δύναμης.
Η δύναμη εκτός από μέτρο έχει και κατεύθυνση. Επομένως, είναι
διανυσματικό μέγεθος και θα την παριστάνουμε με ένα βέλος που έχει την
κατεύθυνση της δύναμης. Το σημείο εφαρμογής του διανύσματος που
παριστάνει τη δύναμη, είναι το σημείο του σώματος, στο οποίο ασκείται.
Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο.
Βάρος και βαρυτική δύναμη
Η γη ασκεί βαρυτική δύναμη σ' οποιοδήποτε σώμα, ανεξάρτητα αν αυτό
βρίσκεται στο έδαφος, πέφτει ή ανυψώνεται. Η γη πάντοτε έλκει τα σώματα
προς το κέντρο της.
1) Οι βαρυτικές δυνάμεις είναι πάντοτε ελκτικές.
2) Σε κάθε τόπο το βάρος έχει τη διεύθυνση της ακτίνας της γης και φορά
προς το κέντρο της. Η διεύθυνση της ακτίνας της γης στο συγκεκριμένο τόπο
ονομάζεται κατακόρυφος του τόπου.
3) Το βάρος ενός σώματος ελαττώνεται όσο αυξάνεται το ύψος που βρίσκεται
το σώμα από την επιφάνεια του εδάφους.
Όταν το σώμα βρίσκεται στην επιφάνεια της σελήνης, η γήινη βαρυτική
δύναμη που ασκείται σ' αυτό είναι πάρα πολύ μικρή συγκριτικά με τη
σεληνιακή. Το σώμα θα έχει βάρος που οφείλεται στη βαρυτική έλξη της
σελήνης. Από πειράματα που έγιναν στη σελήνη επιβεβαιώθηκε ότι το
«σεληνιακό» βάρος ενός σώματος είναι περίπου ίσο με το 1/6 του γήινου
βάρους του, που έχει όταν βρίσκεται στην επιφάνεια της γης.
Τριβή
Γενικά, η τριβή είναι η δύναμη που ασκείται από ένα σώμα σε ένα άλλο
όταν βρίσκονται σε επαφή και το ένα κινείται ή τείνει να κινηθεί σε
σχέση με το άλλο. Η διεύθυνση της τριβής είναι παράλληλη προς τις
επιφάνειες που εφάπτονται και έχει φορά τέτοια ώστε να αντιστέκεται στην
ολίσθηση της μιας επιφάνειας πάνω στην άλλη.
Σύνθεση δυνάμεων - Συνισταμένη
Στα σώματα συχνά ασκούνται περισσότερες από μια δυνάμεις. Η δύναμη
εκείνη που προκαλεί τα ίδια αποτελέσματα με το σύνολο των επιμέρους
δυνάμεων, δηλαδή η συνολική δύναμη, λέγεται συνισταμένη.
Σύνθεση δυνάμεων με την ίδια διεύθυνση
|
Α)
Εάν δύο ή περισσότερες δυνάμεις με μέτρα F1, F2 κτλ., έχουν την ίδια
διεύθυνση και φορά, η συνισταμένη τους (Fολ) έχει τη διεύθυνση και φορά
των δυνάμεων και μέτρο:
Fολ=FΑ=F1 + F2
Β)
Εάν δυο δυνάμεις με μέτρα FΑ και FΒ έχουν αντίθετη φορά, η συνισταμένη
τους έχει τη φορά της μεγαλύτερης και μέτρο :
Fολ=FΑ – FΒ
Στην ειδική περίπτωση που οι δυνάμεις έχουν και ίσα μέτρα, η συνισταμένη
τους ισούται με το μηδέν. Δύο τέτοιες δυνάμεις λέγονται αντίθετες.
Γ)
Γενικά, για να συνθέσουμε δυο δυνάμεις με διαφορετικές διευθύνσεις,
σχηματίζουμε το παραλληλόγραμμο που έχει πλευρές τα διανύσματα που
παριστάνουν τις δυνάμεις. Η διαγώνιος του παραλληλογράμμου, που περνάει
από την κοινή αρχή των διανυσμάτων, παριστάνει τη συνισταμένη των
δυνάμεων. Το μέτρο της συνισταμένης καθορίζεται από το μήκος της
διαγωνίου. Η διεύθυνση της προσδιορίζεται από τη γωνία που σχηματίζει με
μια από τις δυο δυνάμεις (φ ή θ).
Στην ειδική περίπτωση που οι δυνάμεις είναι κάθετες μεταξύ τους,
μπορούμε να υπολογίσουμε το μήκος της διαγωνίου εφαρμόζοντας το
Πυθαγόρειο θεώρημα. Έτσι βρίσκουμε ότι:
F2ολ = F21 + F22
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
- Οι δυνάμεις προκαλούν: (α) μεταβολή στην ταχύτητα των σωμάτων ή και (β) την παραμόρφωσή τους.
- Οι δυνάμεις εμφανίζονται πάντα ως ζεύγη κατά τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των σωμάτων.
- Οι δυνάμεις διακρίνονται σε δυο κατηγορίες: από επαφή και απόσταση.
- Οι δυνάμεις είναι διανυσματικά μεγέθη. Έχουν μέτρο και κατεύθυνση.
- Βάρος ονομάζεται η βαρυτική δύναμη που ασκείται σ’ ένα σώμα από τη γη. Το βάρος αλλάζει από τόπο σε τόπο.
- Η τριβή είναι η δύναμη που αντιστέκεται στην κίνηση δυο σωμάτων, που βρίσκονται σε επαφή.
- Συνισταμένη είναι η δύναμη εκείνη που προκαλεί τα ίδια αποτελέσματα με το σύνολο των επιμέρους δυνάμεων που ασκούνται σε ένα σώμα.
ΒΑΣΙΚΟΙ ΟΡΟΙ
| ||
Δύναμη
|
Συνισταμένη
|
Παραμόρφωση
|
Συνιστώσες
| ||
Αφού μελετήσετε τις παραπάνω σημειώσεις παρακαλείσθε όσοι θέλετε να απαντήσετε στο επόμενο φυλλάδιο ερωτήσεων – ασκήσεων που είναι ατομικό και να το αποστείλετε στο email του σχολείου mail@4gym-ampel.thess.sch.gr υπ΄ όψιν Ν. Παρασχάκη ή να το φέρετε πίσω όταν με το καλό ανοίξουν τα σχολεία.
ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΗ ΜΕ ΥΓΕΙΑ.
ΤΑΞΗ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ονοματεπώνυμο:………………………………………….Τάξη:……
► Χρησιμοποίησε και εφάρμοσε τις έννοιες που έμαθες:
Η έννοια της δύναμης - Δύο σημαντικές δυνάμεις στον κόσμο
Συμπλήρωσε τις λέξεις που λείπουν από το παρακάτω κείμενο έτσι ώστε οι
προτάσεις που προκύπτουν να είναι επιστημονικά ορθές:
Οι δυνάμεις προκαλούν α) μεταβολή στην ……………… των σωμάτων β) την
………………… τους.
Όλες οι δυνάμεις που εμφανίζονται στη φύση έχουν ένα κοινό
Η δύναμη είναι ………………… μέγεθος και παριστάνεται ως …………………
Για να μελετήσουμε τις δυνάμεις, τις κατατάσσουμε σε δυο κατηγορίες.
Δυνάμεις που ασκούνται κατά την ………………… δύο σωμάτων και
δυνάμεις που ασκούνται από ………………… .
Η επιμήκυνση του ελατηρίου είναι ………………… με τη δύναμη που
ασκείται σ' αυτό. Την παραπάνω ιδιότητα των ελατηρίων την
εκμεταλλευόμαστε στην κατασκευή οργάνων μέτρησης ………………… των
………………… Η μονάδα δύναμης στο Διεθνές Σύστημα Μονάδων (S.I.)
ονομάζεται …………………
Η ………………… είναι η δύναμη που ασκείται από ένα σώμα σε ένα άλλο
όταν βρίσκονται σε ………………… και το ένα κινείται ή τείνει να κινηθεί σε
σχέση με το άλλο. Η διεύθυνση της τριβής είναι ………………… προς τις
επιφάνειες που εφάπτονται και έχει φορά τέτοια ώστε να …………………
στην ολίσθηση της μιας επιφάνειας πάνω στην άλλη.
Η βαρυτική δύναμη που ασκεί η γη σ’ ένα σώμα ονομάζεται (γήινο)
………………… του σώματος. Οι βαρυτικές δυνάμεις είναι πάντοτε
…………………
ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Στις παρακάτω περιπτώσεις να σχεδιάσετε την Συνισταμένη των δυνάμεων και όπου μπορείτε να την υπολογίσετε και να περιγράψετε την μέθοδο που χρησιμοποιήσατε.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου